FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag20/02/2022

Ansvarsfrihet för styrelsen men inte ordföranden

Kan en styrelse beviljas ansvarsfrihet men inte dess ordförande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att styrelsen i fråga är en styrelse för ett aktiebolag.

Reglerna om ansvarsfrihet för styrelsen för ett aktiebolag finns i aktiebolagslagen (ABL). Vid årsstämman ska beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören fattas (7 kap. 11 § tredje punkten ABL). Beslut om ansvarsfrihet fattas för varje ledamot för sig, inte för styrelsen som helhet. Därmed kan en eller flera ledamöter ges ansvarsfrihet medan resterande inte får ansvarsfrihet.

För att svara på din fråga kan alltså alla styrelsens ledamöter förutom ordföranden beviljas ansvarsfrihet, medan ordföranden inte ges ansvarsfrihet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare