Ansvarar man för passagerare som öppnar andras bildörrar?

Vem ansvarar om passagerare öppnar upp dörr på Annan bil?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Av din fråga framgår inte vem som öppnat dörren på den andra bilen vilket kan bli avgörande. Ansvaret skiljer sig i den mån det är en annan vuxen som gjort detta eller om det är någon du har tillsynsplikt över (exempelvis ditt barn).

Ifall det är ditt barn så har föräldrar och vårdnadshavare en tillsynsplikt över sina barn som stadgas i 6 kap. 2 § andra stycket Föräldrabalken. I paragrafen föreskrivs att ''I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren svara för att barnet står under uppsikt eller andra lämpliga åtgärder vidtas''. Detta innebär att du ansvarar för att ditt barn orsakar någon annan skada genom att exempelvis öppna upp dörren på en annan bil.

Ifall passageraren däremot är vuxen så ligger ansvaret istället på denne om den väljer att kliva av din bil och öppna dörren på en annan. Ansvaret för passagerarens handling i denna situation övergår alltså inte till dig som förare.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare