Ansvarar köpare för säljares gamla inteckningar i fastighet?

Hej!

Jag har en kamrat som har råkat illa ut,

hans fastighet har sålts av Kronofogden nyligen.

Förra veckan fick han en chock, förutom

det han var skyldig hade det tillkommit en

stor summa för gamla inteckningar 1983-91.

Detta är fullkomligt obekant för honom, ingen

info om detta vid köpet 1995 eller att han har fått något

preskriptionsavbrott. Är han verkligen skyldig att

betala detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föreligger fel i fastigheten?

När man köper en fastighet är det en förutsättning att fastigheten är fri från belastningar, det vill säga exempelvis lån. Säljaren är skyldig att upplysa köparen om sådana belastningar. Tar man över lån vid köp eller gåva av fastighet ses lånet som att man betalar. I detta fall kan dock lånet ses som fel i fastigheten. Detta fel kallas för "rättsligt fel" och omfattar belastningar man inte förutsatt på fastighet man köpt.

I 4 kap 16 § jordabalken regleras rättsliga fel. Paragrafen syftar till att skydda köpare av fastigheter. När man köper en fastighet ska man inte behöva räkna med större belastning än vad man fått reda på vid köpet. Rättsligt fel föreligger i det fall fastigheten svarar för ett högre belopp på grund av inteckning eller upplåtelse av panträtt än vad som förutsattes vid köpet. Köpare ska kunna utgå ifrån att den fastighet man köper är fri från panträtter och inteckningar.

Huruvida säljaren visste om belastningen/lånet vid köpet av fastigheten är inte av betydelse vid bedömningen av huruvida fel föreligger, utan det som krävs är att köparen inte visste om lånet.

Vad finns det för möjligheter?

Eventuella möjligheter beror på när huset köptes. Köparens betalningsansvar preskriberas 10 år efter att fastigheten köptes. Så om det gått mer än 10 år finns det inte möjlighet att kräva säljaren på någonting. Det finns sålunda dessvärre inte någon rättslig möjlighet i detta fall att ålägga säljaren ansvar och din vän ansvarar för de gamla inteckningarna.

Min rekommendationär dock att ni vänder er till säljaren och för en diskussion med säljaren avseende betalning/ersättning för summan som lånet motsvarar. Det resulterar inte nödvändigtvis i att situationen löses, men det skadar inte heller.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare