Ansvarar hyresvärden för att sätta upp namn på postlådan?

Min son flyttat in i ny hyresrätt. Värden hävdar att var hyresgäst ska sätta deras namn på postlådan. Tycker det verkar mycket konstig. Är de inte ansvariga för detta??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som bär ansvaret för att sätta upp namn på postlådan. Svaret på din fråga regleras i 12 kap. Jordabalken (JB). Just detta kapitel i Jordabalken berör enbart hyra och brukar därför även kallas "hyreslagen".

Enligt 12 kap. 9 § JB och 12 kap. 15 § JB har en hyresvärd underhållsskyldighet. Det innebär att hyresvärden ska se till att lägenheten är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, både vid tiden för inflytt och under hela tiden som hyresgästen hyr lägenheten. Eftersom det är fråga om en bostadslägenhet som hyrs ut så bör därför hyresvärden ansvara för att hyresgästernas namn står på postfacken eftersom hyresgästen inte annars kan ta emot sin post. Alltså är det hyresvärden som enligt sin underhållsskyldighet ska ansvara för att sätta upp namnen på postlådan.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga! Har du någon annan fundering är du välkommen att höra av dig till oss på lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare