Ansvar vid potentiell skada av anställd

Hej!

Jag jobbar på Ica maxi. Kör en hel del truck men har varken truckkort eller truckskor.

Jag skriver här för att igårkväll körde jag nästan över 2 oaktsamma kunders fötter. De klev rätt in framför trucken när jag körde.

Vad kan jag få för straff om jag krossar en annan människas fot? Eller om en unge fastnar mellan gafflarna och en pall och kanske i värsta fall krossar foten och lite upp på underbenet? För har både jag och ungen väldigt dålig timing kan detta hända.

Det är inget jag vill vara med om alls men tänkte främst för att jag inte egentligen har behörighet att köra trucken i första hand.

Mvh

Robin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till en skada som du som anställd skulle orsaka genom körning av truck på arbetsplatsen så är Skadeståndslagen (SkL) tillämplig. Det krävs för att skadestånd ska kunna utdömas att någon varit vårdslös och att vårdslösheten har orsakat en skada, det framgår av SkL 2 kap. 1 §. Det får anses vårdslöst i juridisk bemärkelse att köra truck utan truckkort.

Men eftersom att du är anställd så kommer det troligen vara din arbetsgivare som får stå för skadeståndet om olyckan skulle vara framme, det framgår av SkL 3 kap. 1 §, med en viss reservation för om det skulle föreligga synnerliga skäl då kan du själv bli skadeståndsskyldig. Det kan möjligen bli aktuellt om du kör på någon med vilje eller om du skulle ha lurat din arbetsgivare att du har truckkort eller liknande.

Ett sådant skadestånd kommer att omfatta; sjukvårdskostnader, inkomstförlust (ev. förlust av lön eller pension etc.), samt sveda och verk. Om exempelvis kläder eller andra saker går sönder så kommer även detta att ingå i skadeståndet. Att en kund skulle springa rakt i vägen eller liknande och därmed varit medvållande till skadan kommer troligen inte medföra någon skillnad. Det krävs nämligen grov oaktsamhet hos den skadade för att ersättningen ska kunna jämkas enl. SkL 6 kap. 1 §.

Ang. straff så finns möjlighet för ansvar för vållande till kroppsskada om någon skulle skadas av olyckan. Även här krävs vårdslöshet och då är det du personligen och inte arbetsgivaren som blir ansvarig. Skadan hos den drabbade ska vara större än ringa och den ska ha orsakats av vårdslösheten, det framgår av Brottsbalken 3 kap. 8 §. I så fall kan du straffas antingen genom böter eller fängelse i högst 6 månader. Skulle brottet anses som grovt så sträcker sig skalan upp till max 4 år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om skadestånd/straff är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare