Ansvar vid kompis skadegörelse?

Hej! Jag är en kille på 16 år som var ute med mina vänner i skogen och hittade en slags "koja". Misstänker att det tillhörde en uteliggare eller ett barn. Då bestämde sig en av mina kompisar för att ta sönder den då... och nu undrar jag vad som kan hända, alltså jag var bara med och såg på. Är ostraffad!

Lawline svarar

Hej!

Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du vad som kan hända med din kompis samt om du kan bli straffrättsligt ansvarig för något.

Din kompis kan bli ansvarig för skadegörelse

För att en person ska kunna bli ansvarig för skadegörelse måste personen skada en annan persons egendom med uppsåt (BrB 12:1). Uppsåt betyder att personen skadar egendomen med flit. Utifrån din fråga låter det som att din kompis gjorde det för “skojs skull” och uppfyller därför kravet på uppsåt.

Då jag antar att kompisen också är runt 16 år (omyndig iallafall) kommer personen med väldigt stor sannolikhet inte få fängelse utan förmodligen blir det böter (BrB 29:7).

Kompisen kan även riskera att behöva betala skadestånd till ägaren

Även om din kompis inte skulle bli dömd för ett brott kan kompisen bli skadeståndsskyldig och måste då ersätta ägaren för skadan (2 kap 1 § skadeståndslagen).

Det låter inte som att du kan dömas för brott

För att du ska kunna dömas för medverkan till brott kräver det att du antingen har med råd eller dåd främjat din kompis brottsliga gärning (BrB 23:4). I det här fallet skulle medverkan kunna vara att du hejar på din kompis när personen tar sönder kojan eller att du ger tips på hur man kan förstöra kojan. Då du beskriver det att du bara tittade på utan att på något sett uppmuntra din kompis låter det som att du inte har begått medverkan till brott.

Du kan inte dömas för underlåtelse

För att en person ska bli dömd för att inte hindrat en annan person från att begå brott krävs det att personen inte har ett garantansvar. Garantansvar betyder att en person har en plikt att agera.

Ett exempel på garantansvar är föräldrars ansvar för sitt barn. Föräldern har en plikt att skydda sitt barn från att bli skadad (skyddsgarant) men den har även en plikt att se till att barnet inte skadar andra (övervakningsgarant).

Du har inte ett garantansvar för din kompis vilket betyder att du inte hade någon plikt att hindra din kompis från att begå brott.

För att sammanfatta: Din kompis kan riskera att bli skyldig till skadegörelse men även skadeståndsskyldig. Du verkar inte ha begått något brott och har inte heller något skadeståndsansvar.

Jag hoppas att jag kunde svara på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare