FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/01/2014

Ansvar vid handlande utan fullmakt

Hej! Min hund har blivit såld av den personen som passade hunden när jag låg på sjukhus, Hon hävdar att hon har en fullmakt på mig från min mamma, men min mamma har såklart inte skrivit en fullmakt på mig, då jag är myndig. Köparen dvs uppfödaren säger att hon har bara skött sitt ansvar som uppfödare till hunden genom att köpa tillbaka honom enligt vad som står i avtalet, hon hävdar även hon att hon har en s k fullmakt. Jag har bett henne att skicka den fullmakten till mig. Då jag vet vad min mamma har skrivit till hon som sålt hunden. Men min mamma blir väl inte skyldig till något? Det är väl bara den som sålt och den som köpt som ska bevisa sin oskuld i det hela? Eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej!

Den som uppträder som fullmäktig ansvarar för att denne har den fullmakt som behövs, se avtalslagen 2 kap. 25 § (https://lagen.nu/1915:218). I det här fallet är det den som sålt hunden som uppträtt som fullmäktig. Denne måste alltså kunna visa att fullmakt finns. Det är inte tillräckligt att din mamma har godkänt försäljningen utan fullmakten måste komma från dig som äger hunden. Jag kan bara tänka mig en situation där din mamma kan drabbas och det är om den som sålt hunden kan föra fram bevis på att din mamma, utan grund, har hävdat att hon har fullmakt från dig att besluta frågor om försäljning av hunden och att hon i sin tur överlämnat den uppgiften till den som sålt den.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare