Ansvar för skatteskuld vid fastighetsköp

Hej!

Jag har en fråga angående husköp.

Om tidigare ägare har åkt på en skattesmäll, när han renoverade huset ifråga och gjorde renoveringen genom sitt företag. Kan dessa skulder följa med huset om jag köper det?

Mvh Magnus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring skatter och vilka som är skyldiga att betala skatt hittar man i Inkomstskattelagen(IL), den hittar du https://lagen.nu/1999:1229.

Lagen anger att det är fysiska och juridiska personer som har en skatteskyldighet(IL 3-7 kap)och inte skatteobjektet i sig, exempelvis huset som du överväger att köpa.

Skatteskyldigheten kvarstannar hos säljaren och är således inget du kommer bli påverkad av.

Lycka till med husköpet och vänd dig gärna till oss igen om du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare