FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt01/04/2022

Ansvar för skadedjur?

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt. Sedan oktober 2021 har jag till och från hört råttor i min badrumsvägg. Jag har under denna tiden haft kontakt med anticimex, lagt ut råttfällor samt haft framme ljudskrämmor för att hålla råttorna borta från min lägenhet. Råttorna har altså inte varit i min lägenhet utan jag har hört dom mellan väggarna.

Nu i mars gnagde råttorna hål i min badrumsvägg och då kontaktade jag anticimex och fastighetsskötaren och bostadsrättsföreningen om skadan, anticimex kom till min lägenhet, gav oss råttfällor och la ut gift i källaren.

Min fråga är. Kan jag hållas ansvarig på något sätt för att jag har hört råttorna i väggen mellan oktober till mars utan att kontaktat bostadsrättsföreningen tidigare? T.ex om skador i övriga byggnaden förutom inne i min lägen het uppstått?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansvar på grund av skadedjur

Underlåtenhet att inte utan oskäligt dröjsmål underrätta bostadsrättsföreningens styrelse om ohyra i bostadsrätten, som kan leda till spridning i fastigheten, är en förverkandegrund enligt 7 kap. 18 § 4 punkten bostadsrättslagen. Om du sägs upp för avflyttning kan bostadsrättsföreningen även kräva ersättning av dig (7 kap. 25 § bostadsrättslagen). Även om du inte skulle sägas upp på grund av detta kan det innebära att du anses vållande till uppkommen skada på grund av din underlåtenhet att kontakta föreningen och därmed kan hållas ansvarig på allmänna skadeståndsrättsliga grunder (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Det är dock föreningen som då måste bevisa att din underlåtenhet faktiskt ledde till den aktuella skadan. Med andra ord kan du inte hållas ansvarig för skada som uppkom innan du märkte råttorna eller efter att du meddelade föreningen.

Skulle föreningen framställa ett skadeståndsanspråk är mitt råd att du kontaktar en jurist som kan företräda dig och ta tillvara din rätt. Om du är intresserad av vidare hjälp eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare