Ansvar för skada som katt orsakat

Min och min fästmös katt bor hos min fästmös föräldrar över sommaren. Vår katt gick in i deras grannars hus då dörrarna var öppna. Istället för att locka eller fösa ut katten skrämde dem honom så att han blev rädd och hoppade till. Han hamnade på en dyr kruka som gick sönder. I samband med detta så skadade sig katten så han fick åka in till veterinär som min fästmös föräldrar betalade för. Nu kräver grannarna att jag och min fästmö ska betala för en ny dyr kruka.

Min fråga är har de rätt att göra det då det var deras fel? Och bör inte de betala veterinär kostnaderna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om ansvar för skador som katter orsakar finns i lagen om tillsyn över hundar och katter. I lagens första paragraf stadgas att katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Att låta sin katt gå ute fritt är ett normalt beteende, och helt lagligt. Katter är mer fria djur till sin natur än vad hundar är. Ni har därmed inte brustit i er tillsyn över katten.

Till skillnad från vad som gäller med hundar finns det inget strikt ansvar för kattägare för de skador som katter orsakar. En kattägare ansvarar bara för de skador katten orsakat om ägaren agerat vårdslöst. Som nämnt ovan har ni inte brustit i er tillsyn över katten och kan därmed inte anses ansvariga för den sakskada som orsakats då katten välte ner den dyra krukan.

Gällande veterinärkostnaderna är jag tveksam till om det skulle gå att kräva att grannarna betalar. Alla vet inte hur en katt reagerar i olika situationer och därför torde det inte gå att säga att grannarna agerat vårdslöst och därmed orsakat en sakskada, alltså skadan på katten som gav upphov till veterinärkostnaderna. Att försöka skrämma iväg en katt som kommit in i ens hus torde vara ett relativt normalt beteende. Därmed bör ni själva få stå för veterinärkostnaderna.

Sammanfattningsvis har ni därmed rätt i att ni inte behöver ersätta grannarna för den trasiga krukan, men det lär bli svårt att hävda att grannarna agerat vårdslöst och därmed bör betala veterinärkostnaderna.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare