ansvar för katt - skadestånd

Vi har en katt från vår by som hela tiden går in hos oss (genom våran kattluckan till våra 3 katter) vi blir inte av med den. Då vi talar med ägarna säger dom bara stäng luckan och släng ut katten. Det har vi gjort och nu har olyckan hänt ,min man blev biten. Mycket Illa och till sjukhus och 2 operationer, 4 dagar på sjukhus och sjukskriven 2 veckor. Kan han få någon ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Tillsyn över sina djur

I lagen om tillsyn över hundar och katter framgår det av 1 § att "hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn … som behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter". Därmed har djurägaren en generell skyldighet att ansvara för sina djur och ha översikt över dessa.

Uppsiktsmöjligheterna är svårare för det mesta för kattägare med tanke på att de flesta katter är utekatter. Katter är mer fria djur till sin natur än vad till exempel hundar är. Till skillnad från när det gäller hundar finns det inget strikt ansvar för katter och därmed gäller skadeståndslagens regler för kattägare.

Skadeståndslagen

Om jag uppfattar dig rätt så har detta hänt mer än en gång som katten kommit igenom er kattlucka. Därmed tolkar jag det som att katten har gått igenom er kattlucka vid upprepade tillfällen och att ni sagt till er granne om detta. Helt enkelt att ni upplyst er granne om problemet. Enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Därmed krävs det att kattägaren har agerat vårdslöst eller uppsåtligen. I detta fall tyder det på att det kan röra sig om att grannen har hanterat situationen vårdslöst. Eftersom ni pratat med er granne och upplyst denne om problematiken och han ger er lösningen på att ta upp katten och slänga ut den, så har inte ägaren tillräcklig tillsyn över sin katt och kan därmed bli skadeståndsskyldig. Att ni ska behöva stänga luckan, kan jag tycka inte är rimligt eftersom ni har katter som vill kunna gå in och ut ur ert hus. Jag skulle säga att kattägarens hanterade av denna situation är culpös (vårdslös – ni har sagt ifrån och kattägaren inte gjort något) och därmed skadeståndsgrundande.

Ersättning

I 5 kap 1 § skadeståndslagen framgår det var man kan få ersättning för – sjukvårdskostnader, inkomstförlust och även ersättning för sveda och värk samt lyte och men.

Sammanfattning

Jag skulle säga i denna situation så har kattägaren varit vårdslös och ni ska ha rätt till ersättning för det. Jag hoppas att mitt svar har gett dig lite vägledning i din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är det bara att höra av dig.

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist så har vi väldigt duktiga jurister här på Lawline! Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2. Vänligen,
Sandra WredeRådgivare