FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/05/2022

Ansvar för fraktskada (blocket)

Hej, jag köpte en spelkonsol från en blocket-annons från en person. Konsolen gick sönder under transporten med transportbolaget som han fixa, och nu säger han att jag inte kan få pengarna tillbaka. Kan jag få ersättning från han eller transportbolaget (hört att det finns nån lag om inrikes transport)?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår det som att det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner.

Jag misstänker att du tänker på Lag (1974:610) om inrikes vägtransport, men först bör vi se till köplagen.

Köplagen är ‘dispositiv’, vilket innebär att ni genom ett potentiellt avtal kan ha valt att avvika från lagreglerna, till exempel genom att komma överens om annat i fråga om ansvar (3 § Köplagen).

Risken för frakten

Den som bär risken för varan vid frakttillfället är skyldig att betala varan även om den förstörts eller försämrats förutsatt att detta inte beror på säljaren (12 § Köplagen).

Köparen står risken från och med varans avlämnande (13 § 1 stycket Köplagen).

Varans avlämnande

När det kommer till transport beror tidpunkten för avlämnande på omständigheterna. Om transporten sker till dig inom “en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor” är avlämnande tidpunkten när du fått produkten (7 § 1 stycket Köplagen). Dock förstår jag dig som att detta inte är fallet. Om detta inte är fallet anses dock varan avlämnad när säljaren ger den till transportören (7 § 2 stycket Köplagen).

Vad anses bero på säljaren?

Om säljaren förpackat ditt xbox på ett oriktigt sätt eller kan anses valt ett felaktigt transportmedel anses detta vara omständigheter som beror på säljaren. I detta fall är det troligtvis primärt fråga om eventuellt oriktigt förpackande.

Transportöransvar

I de fall där Lag (1974:610) om inrikes vägtransport är tillämplig ansvarar fraktföraren för skada på varan om denne mottagit men inte utlämnat den (27 §), om inte fraktföraren kan bevisa att skadan beror på den ersättningsberättigade (28 §). Om fraktföraren är ansvarig ska denne ersätta värdeminskningen enligt 34 §.  Om du vill begära ersättning av fraktföraren måste du enligt denna lag meddela detta till fraktföraren utan oskäligt uppehåll (40 §).

Om du vill ha juridisk hjälp med ditt specifika ärende är du varmt välkommen att anlita en av våra jurister.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare