Ansvar för fönster i bostadsrättsförening

Hej,

Vi bor i vindsvåning och i samnband med att det var massor av snö på taket i november sprack glasrutan på en av våra takfönster (6 m upp i luften). Föreningens ordförande sa att vi ska fixa detta och skicka fakturan och nu vägrar de betala eftersom dem inte beställt arbetet?

Har dem rätt? Är det vårt ansvar trots att vi inte på något sätt påverkat fönstret?

Tacksam för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det av frågan så att du bor i en bostadsrätt, och kommer därför att besvara frågan utifrån det.

Enligt 7 kap 12 § bostadsrättslagen (se lagen här) ska innehavaren av bostadsrätten på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inte annat framgår av föreningens stadgar. I stadgarna ska det framgå vad du som innehavare av lägenheten ansvarar för, exempel kan vara lägenhetens ytskikt (golv, väggar) och fönster. Står det i stadgarna att du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för lägenhetens fönster så är det du som får stå för kostnaden för reparationen av fönstret. Om du har en privat bostadsrättsförsäkring kan du i sådant fall höra av dig till ditt försäkringsbolag och höra om de kan hjälpa dig med kostnaden.

Står det ingenting i stadgarna om att du ansvarar för lägenhetens fönster är det istället föreningens ansvar att reparera fönstret.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare