Ansvar för bouppteckning

Svempa avlider. Under den senare delen av sitt liv levde han upp alla sina pengar. Det som finns kvar täcker bara begravningskostnaderna. Svempa efterlämnar endast en dotter. Måste hon se till att en bouppteckning upprättas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

ÄB = Ärvdabalken

När det gäller dödsbon där där tillgångarna i boet endast täcker begravningskostnader samt andra kostnader i samband med dödsfallet så räcker det med att en dödsboanmälan, vilket är en förenklad form av bouppteckning, upprättas. Detta stadgas i ÄB 20:8a.

En dödsboanmälan görs av socialnämnden i den kommun där den avlidne var bosatt och skickas sedan till skatteverket för registrering. Det är den person som har ansvar för att en bouppteckning görs som kan ta initiativ till att en dödsboanmälan upprättas, i detta fall är det dottern i egenskap av dödsbodelägare som har denna möjlighet. Om fast egendom eller tomträtt ingår i boet så måste bouppteckning ändå göras. Detta eftersom en bouppteckningshandling behövs när arvinge eller annan förvärvare ansöker om lagfart eller inskrivning av tomträtt.

Dottern behöver alltså inte göra någon bouppteckning så länge det inte finns fast egendom eller tomträtt i boet, hon kan istället kontakta socialnämnden i den kommun där den avlidne var bosatt och ta initiativ till att en dödsboanmälan upprättas. Det ska tilläggas att det inte ställs något krav på dottern att utnyttja möjligheten till dödsboanmälan, hon kan välja att göra en bouppteckning istället om hon så vill. Eftersom hon är ensam dödsbodelägare så är det hon som bär ansvaret för att antingen dödsboanmälan eller bouppteckning görs.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare