FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/02/2018

Ansvar för bokföringsbrott för en bolagsman som har utträtt ur handelsbolaget

Jag ska kliva ur ett handelsbolag. Är jag ansvarig i efterhand för att det finns en riktig redovisning/bokföring för den tiden jag varit med? Det finns inga styrdokument, beslut eller protokoll. Vi är alla firmatecknare var för sig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du vilket ansvar du har för handelsbolagets bokföring under tiden du var bolagsman när du har klivit ur handelsbolaget.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Ja och nej. Du är ansvarig för alla brott mot bokföringslagen du begått. Detta kan dock innefatta brott som någon annan begått när du var med i bolaget.

Du är inte ansvarig för de brott mot bokföringslagen du inte begått.

Bokföring

Handelsbolagets bokföringsskyldighet ligger formellt sett på handelsbolaget som sådant (2 kap. 1 § bokföringslagen).

Brott mot bokföringsskyldigheten medför dock straff (11 kap. 5 § brottsbalken). Bara fysiska personer (d.v.s. människor) kan bestraffas.

Oftast kan det bli så att bolagsmannen, som t.ex. du, straffas för bokföringsbrott. Det är nämligen bolagsmännen som företräder handelsbolaget (2 kap. 17 § första stycket lagen om handelsbolag och enskilda bolag).

Straffansvaret drabbar den som rent faktiskt åsidosatt bokföringsskyldigheten. Har du t.ex. åsidosatt bokföringsskyldigheten under tiden du var bolagsman spelar det ingen roll att du senare utträdde ur bolaget.

Ett brott slutar inte att vara ett brott bara för att gärningsmannen vid ett senare tillfälle inte längre kan begå ett nytt brott.

Har dock bokföringsbrottet begåtts efter att du utträdde ur bolaget och av någon annan än dig är du inte ansvarig. Du bär alltså inget ansvar om bolagsmännen efter att du avgick t.ex. förstörde bokföringen i förtid (brott mot 7 kap. 2 § första stycket bokföringslagen).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med bokföringsskyldighet är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare