Ansvar för att betala självrisk på grund av hundbett samt dröjsmålsränta

Hej. För ett år sedan blev jag hundbiten, allt gick genom försäkringen men jag var tvungen att betala självrisken själv, varpå sedan hundägaren skulle betala summan av självrisken till mig. Hundägaren jobbar på försäkringsbolaget jag har, och han själv har hand om skadestånd så han vet alla reglar. Saken är att han har fortfarande inte betalat min självrisk på 750kr, även om jag skrivit och påmint han. Kan jag ta ut en ränta eller så på dem där 750kr han skulle betalat till mig för ett år sedan, och isåfall hur mycket? Om han inte betalar ändå, kan jag som privatperson gå till kronofogden? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hundägare har så kallat strikt ansvar för sina hundar, vilket innebär att de är ansvariga för skador som hunden åsamkar. Detta gäller även om ägarna inte var vållande till skadan (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter). I och med detta är han skyldig att ersätta dig för den skada du lidit på grund av hundbettet.

Om det nu är så att du har använt någon av dina försäkringar för att återställa skadan, så är hundägaren skyldig dig pengar för självrisken.

Du har möjlighet att ta ut ränta på beloppet som du anser att hundägaren är skyldig dig. Det är viktigt att du har något underlag för när du har velat ha betalningen och när hundägaren fick ta del av informationen att han är skyldig att betala dig något.

Ränta är okej att ta ut efter 30 dagar från det att du ställt ett tydligt krav på betalning, (4 § Räntelagen).

Vilken ränta du får ta ut framkommer av 6 § Räntelagen. Den skiljer sig något över tid, eftersom den påverkas av Riksbankens referensränta. Med utgångspunkt i tillägget på 8 procentenheter och referensräntan som den sett ut under det senaste året skulle du kunna ta ut en ränta på ca 7,5 %.

Din sista fråga handlade om du som privatperson kan kontakta kronofogden och starta ett ärende där. Det går alldeles utmärkt. I ditt fall ska du ansöka om ett betalningsföreläggande.

Information om betalningsföreläggande hittar du här. Blanketten för betalningsförläggande finns här.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare