FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/09/2016

Ansvar för andre makens skulder

...Hej.! jo jag undrar om min makas skulder även är mina...vi ligger i skilsmässa och en bodelning är på gång...vissa skulder tog hon innan vi gifte oss sedan har hon tagit andra krediter under tiden vi va gifta..

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En grundregel inom svensk äktenskapsrätt är att makar inte ansvarar för varandras skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det innebär alltså att din maka ansvarar för sina egna skulder.

Vid bodelning kommer din makas skulder att räknas av från hennes egendom, hennes skulder betalas då av genom henne själv och hon får en mindre del av er totala egendom efter äktenskapets slut.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare