Anspråk på avskrivna fordringar

Hur går man vidare när man ser att inkassobolag kräver pengar för fordringar som är avskrivna o tom står med i PUL-utdraget men de vägrar acceptera detta.

Lawline svarar

Tack för din fråga.

I ett fall som detta är ett bestridande av fordringsanspråket att rekommendera. Då måste nämligen inkassoföretaget, om de väljer att gå vidare med ärendet till Kronofogden, kunna styrka sitt anspråk genom ett giltigt avtal. Kronofogden skickar då ett betalningsföreläggande till dig innan de ger sitt utslag, vilket du då ges möjligheten att besvara och därmed kunna motbevisa om att fordringarna är registrerade som avskrivna.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare