Ansökningshandlingar till myndighet utgör allmänna handlingar

Jag undrar om ansökningar till en intern tjänst (CV) på en kommunal skola är offentliga handlingar? Jag har bett att få se de sökandes (3 st). Men får inget svar tillbaka från ansvariga eller admnistrationen. Kan de vägra att lämna ut dessa? och kan jag anmäla till JO? Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder offentlighetsprincipen och det är något som stadgas i 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF). I 2 kap. 1 § TF framgår det att varje svensk har rätt att ta del av allmänna handlingar. En ansökningshandling, som vanligtvis är framställd i skrift, utgör en handling om den förvaras hos myndigheten, 2 kap. 3 § TF. Huruvida den anses vara allmän avgörs i förevarande fall om den anses inkommen enligt 2 kap. 6 § TF, det vill säga en behörig befattningshavare tillhanda. Således blir ansökningshandlingarna offentliga när de kan anses finnas inom "myndighetens väggar". Det råder alltså ingen tvivel om att ansökningshandlingarna i ditt fall utgör allmänna handlingar.

När det gäller utfående av handlingen har du rätt att utan avgift läsa den på plats, 2 kap. 12 § TF. Vill du även ha kopia så har du rätt till det enligt 2 kap. 13 § TF. Värt att nämna är att myndigheten har rätt att ta ut avgift om den önskade kopian är tio sidor eller mer, 16 § avgiftsförordningen. Denna avgift brukar vara ungefär 2 kr per sida.

JO har i flertalet fall riktat sin kritik mot myndigheter som missköter sig när det gäller utlämnandet av allmänna handlingar. I JO:s praxis har någon eller några enstaka dagar ansetts okej att vänta.

En myndighet, som i ditt fall är den kommunala skolan, har dessutom en serviceskyldighet enligt 4-5 §§ förvaltningslagen. Det innebär bl.a. att de måste vara anträffbara på telefon minst två timmar per dag och att frågor från enskilda ska besvaras "så snart som möjligt" – alltså vad som kan anses skäligt.

Sammanfattningsvis så har skolan en skyldighet att behandla det du begär. Detta ska ske så snart som möjligt och när du väl begärt det har de ungefär två dagar på sig att ge dig möjlighet att ta del av ansökningshandlingarna. Självfallet kan du JO-anmäla om det tar väldigt lång tid, men värt att nämna är att JO får många liknande ärenden och att just ditt tas upp inte är säkert. JO riktar endast kritik och inget mer.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare