Ansökan om uppehållstillstånd vid graviditet

Hej! Vilken tur att jag hittat hit! Ni verkar göra ett toppen jobb och jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig.

Jag är gift med min fru från Serbien sedan Maj 2016. Äktenskapet är registrerad både här och i Serbien. Vi har ansökt elektroniskt om uppehållstillstånd i Oktober, den 25e januari fick hon beslut från migrationsverket. Det blev avslag på grund av att jag bor hemma hos föräldrarna. Jag håller aktivt på att söka lägenhet, och tror jag är väldigt nära att få en, för jag fick en visning för 2 veckor sen, men jag var nummer 2 på den, alltså nästa lägenhet blir jag etta och kan få lägenheten.

Nu till min fråga: vi har ju 3 veckor på oss att överklaga beslutet, men dom på migrationsverket sa att det kan ta upp till 1 år innan domstolen har fattat sitt beslut för det är många som överklagar. Nu är det så att min fru är gravid, snart inne på 7e månaden. Jag vill ju så klart att hon föder här i Sverige, då får jag stå för sjukhus kostnaden.

Jag undrar nu om jag ska överklaga eller låta den ansökan vara och göra en ny ansökan när hon föder. Då blir det anknytning till barnet som hon får söka, och då behöver hon inte lämna Sverige om jag förstått det rätt? Det borde väl gå mycket snabbare än att vänta på att domstolen ska fatta sitt beslut?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i Utlänningslagen (2005:716) (UtlL). Precis som du skriver kan ett beslut från Migrationsverket överklagas inom 3 veckor. Detta följer av 14 kap 3§ UtlL i förening med 23 § Förvaltningslagen.

Din fru har enligt 5 kap 3 § UtlL möjlighet att ansöka om uppehållstillstånd för anhöriginvandring. Förutsatt att du har uppehållstillstånd utgör du anknytningsperson till din fru. När det gäller anhöriginvandring görs det alltid en så kallad seriositetsprövning av relationen. En sådan prövning syftar till att säkerställa att relationen inte enbart har ingåtts för att uppehållstillstånd ska kunna beviljas. Samboskap är, precis som du skriver, något som skulle underlätta en sådan prövning. Din frus graviditet skulle också kunna vara en sådan sak som talar för en seriös relation.

För att besvara din fråga kan vi börja med att konstatera att migrationsverket har mycket att göra för tillfället. Trots detta är det svårt att säga om en ny ansökan skulle behandlas snabbare än ett överklagande av det första beslutet. När det gäller migrationsärenden är det alltid det överklagade beslutet som sätter ramen för processen, men själva saken som ska prövas i domstolen är alltid uppehållstillstånd (MIG 2007:31). Detta ger en väldigt bred ram, vilket gör att nya (anknytnings)grunder kan prövas av migrationsdomstolen inom ramen för uppehållstillstånd. Uppkommer exempelvis en viss familjeanknytning under ärendets gång ska detta beaktas på samma sätt i överklagandet som i en ny ansökan.

Av denna anledning skadar det inte att överklaga beslutet så länge ni motiverar varför avslaget var felaktigt och vilka nya grunder som borde beaktas (graviditeten). Överklagandet kommer alltså behandlas på samma sätt som en ny ansökan. Dessutom står det dig alltid fritt att ta tillbaka överklagandet för att göra en ny ansökan om så skulle önskas!

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare