Ansökan om uppehållstillstånd baserat på anknytning

Hej! Jag har nyligen flyttat tillbaka till Sverige från Storbritannien. Jag är svensk medborgare men min pojkvän som bor i Storbritannien har brittiskt medborgarskap. Vi vill nu bo tillsammans, förlova oss gifta oss I framtiden osv. Kan han ansöka om uppehållstillstånd med mig som anknytning person? Vet att det är svårt att svara på detta men hur stor chans har han att få uppehållstillstånd när jag "bara" är hans flickvän? Mvh: Mk

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din pojkvän kan söka till Migrationsverket om att tilldelas ett uppehållstillstånd baserat på hans anknytning till dig. Migrationsverket kommer sedan att göra en prövning av er relation för att försöka fastställa hur "seriös" den är. Vanligtvis ansöker man om uppehållstillstånd baserat på anknytning från hemlandet. Ifall sökanden redan har uppehållstillstånd i egenskap av EU-medborgare behövs dock inte utresa ur landet för att få sin ansökan prövad.

Ansökningsblanketterna finns på Migrationsverkets hemsida.

se: https://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6312887/1427877971891/blbos_161011_en.pdf

och https://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6312816/1436519628060/fors_saml_242011B_sv.pdf

Att göra en prognos över huruvida din pojkvän kommer beviljas uppehållstillstånd är omöjligt att göra i förtid. Efter ansökan kommer båda bli kallade till en intervju där ni får redogöra för hur ni träffats, gemensamma intressen och upplevelser. Om det är så att ni känt varandra under en längre tid, har spenderat mycket tid gemensamt och har för avsikt att gifta er är detta naturligtvis omständigheter som talar till er fördel.

Robin HenningsonRådgivare