Ansökan om uppehållstillstånd

Hej

Jag är en svenskmedborgare men inte min man. Han har en arbetstillstånd. Vi vill byta arbetstillstånd till upphålltillstånd för att han ska stanna med mig här i Sverige. Vad är dem vilkorna som krävs för att få godkänd från migrationsverket på detta ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man är medborgare i ett land utanför EU och vill flytta till en familjemedlem i Sverige behöver man uppehållstillstånd. Man kan få uppehållstillstånd om man är gift, har ingått partnerskap eller är sambo med någon i Sverige. Familjemedlemmen i Sverige måste vara svensk medborgare, ha permanent uppehållstillstånd, permanent uppehållsrätt eller permanent uppehållskort.

Huvudregeln är att man som vill bo med någon i Sverige, ska ansöka om uppehållstillstånd från hemlandet eller det land där man har tillstånd att bo. Uppehållstillståndet ska vara klart innan man reser till Sverige.

Makar, registrerade partners eller sambor

Din man har rätt att få uppehållstillstånd om ni är gifta, har ingått registrerat partnerskap eller är sambo. Du bör registrera ert äktenskap eller partnerskap hos Skatteverket i Sverige.

Med sambo menas ett par som inte är gifta men som bor och lever tillsammans som i ett äktenskap. Att ni har bott tillsammans under till exempel ett turistbesök räcker inte.

Försörjningskrav

Du som svensk medborgare måste kunna försörja er båda. Du ska också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo tillsammans.

Din man måste kunna styrka sin identitet

För att få uppehållstillstånd för att flytta till någon i Sverige måste din man kunna styrka sin identitet. Detta gör han normalt med en giltig passhandling.

I ditt fall kan din man få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Det kan gälla i fall då man redan har ett annat uppehållstillstånd eller om ni har eller väntar barn.

Om man redan har ett uppehållstillstånd

I ditt fall har din man ett giltigt arbetstillstånd och han kan få ett nytt uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Kravet är att arbetstillståndet ska vara giltigt när han lämnar in ny ansökan.

Din man ska fylla i blanketten Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, nummer 160011 (här). Du och din partner ska tillsammans fylla i blanketten Försäkran om samlevnad vid förlängning av uppehållstillstånd, nummer 242011B (här).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare