Ansökan om uppehållskort

Hej,jag har permanent uppehållstillstånd i Sverige och vi ansökade för uppehållskort till min pojkvän (3.5) år tillsammans.Men migrationsverket avslå ansökan om uppehållskort för att vi kunde inte vissa att vi var tillsammans.Nu vi planerar gifta och ville fråga om det skulle göra något?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår att ni har ansökt om uppehållskort till Migrationsverket och fick avslag. Uppehållskortet är en särskild typ av uppehållstillstånd som en tredjelandsmedborgare (din pojkvän), som är familjemedlem till en unionsmedborgare (du), kan erhålla om de avser att tillsammans uppehålla sig i mer än tre månader i Sverige. Uppehållskortet kan ge din pojkvän rätt att bo och arbeta i Sverige så länge du har uppehållsrätt genom arbete, studier, som egen företagare eller genom att du lever på en pension eller har tillräckliga medel för er försörjning.

Om ni gifter er kommer din pojkvän att räknas som familjemedlem som automatiskt får rätt att bo och arbeta i Sverige. Det faktum att du har permanent uppehållsrätt innebär att du uppfyller kraven för uppehållsrätt och din pojkvän har rätt att börja arbeta eller studera i Sverige utan att behöva vänta på att han har ansökt om eller fått uppehållskort.

Om du inte är EU-medborgare och har permanent uppehållstillstånd då kan din blivande make ansöka om uppehållstillstånd i egenskap av familjemedlem. Huvudregeln är att man som vill bo med någon i Sverige, ska ansöka om uppehållstillstånd från sitt hemland eller det land där man har tillstånd att bo. Uppehållstillståndet ska vara klart innan man reser in i Sverige. I vissa fall kan man få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Det kan gälla i fall där man redan har ett annat uppehållstillstånd eller om man har eller väntar barn. I ert fall har din pojkvän inte något annat uppehållstillstånd och vi förmodligen inte heller har eller väntar barn. Då gäller huvudregeln att din pojkvän måste ansöka om uppehållstillstånd från sitt eget hemland och vänta på Migrationsverkets svar innan han flyttar till Sverige.

I båda fallen måste din pojkvän vara familjemedlem för att beviljas ett uppehållstillstånd på anknytning till dig. Som familjemedlem räknas sambo, make eller registrerad partner. Mer information om ansökan om uppehållskort kan du hitta här, om ansökan om uppehållstillstånd kan du hitta här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare