Ansökan om svenskt medborgarskap

Jag är svensk medborgare och bor i Norge med min familj. Min fru är från Marocko och har bott i Norge sen 4 år tillbaka. Kan hon få söka svensk medborgarskap även om hon har aldrig bott i Sverige? Hon har besökt Sverige men hon har aldrig blivit folkbokfört i Sverige.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli svensk medborgare ska man:

- kunna styrka sin identitet

- ha fyllt 18 år

- ha permanent uppehållstillstånd (PUT), uppehållsrätt eller uppehållskort

- ha uppfyllt kraven för hemvist (bott i Sverige en viss tid)

- ha levt ett skötsamt liv i Sverige.

Din maka har rätt att få uppehållstillstånd eftersom om hon är gift med svensk medborgare som bor i Sverige.

För att bli svensk medborgare ska din maka ha bott stadigvarande i Sverige en viss tid. I regel ska hon ha varit bosatt i Sverige under sammanhängande fem år. Med hemvist menas att hon är varaktigt bosatt här och har en avsikt att stanna kvar i Sverige. Om hon får räkna all tid i Sverige som hemvisttid beror på varför hon bosatt sig här och vilket tillstånd hon haft under tiden. Huvudregeln är att tiden med uppehållstillstånd som leder till ett permanent uppehållstillstånd räknas som hemvisttid.

I det här fallet är din maka gift med svensk medborgare, så kan hon ansöka om svenskt medborgarskap om hon har varit bosatt i Sverige under tre år. Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren. Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans.

Om din maka har rest utomlands, till exempel på kortare besök eller semester har det ingen betydelse för hemvisttiden i Sverige. Men har hon varit i utlandet i mer än sex veckor under ett år ska hela den tiden hon varit utanför Sverige räknas av från hemvisttiden.

Om hon flyttar till ett annat land och bosätter dig där bryts hennes hemvist. Din maka kan börja räkna sin hemvist från den dagen hon flyttar tillbaka till Sverige igen.

Sammanfattningsvis kan sägas att din maka inte kan ansöka om svenskt medborgarskap eftersom hon inte uppfyller hemvisttidskravet och kravet på permanent uppehållstillstånd.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare