Ansökan om svenskt medborgarskap

Hej

Jag är vårdnadshavare för en ungdom från Afghanistan som kom till Sverige 2015 och sökte asyl 2015-11-24. Han har fått permanent uppehållstillstånd. Han fyller 18 år 2018-11-24 och ska således betraktats ha bott här i tre år. Om jag har tolkat lagen rätt så har han inte möjlighet att söka medborgarskap som barn då han blir myndig på samma dag som han har bott här i tre år.

Hoppas att jag har fel.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att han har ett afghanskt medborgarskap och fått uppehållstillstånd som flykting enligt 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716).

För att ett barn ska ha rätt till medborgarskap som flykting ska man ha bott här och haft uppehållstillstånd för bosättning i minst tre år. Det räcker alltså inte att man sökt asyl här och bott här för tre år sedan, då han inte haft uppehållstillstånd under hela den perioden. Förmodligen hade inte heller ansökningen godkänts även om han haft uppehållstillstånd och bott här i tre år, då han inte anses vara ett barn när han fyllt 18 år.

Men om han uppfyller kraven i 11 § lag om svenskt medborgarskap (2001:82) kan han ansöka om medborgarskap. Kraven är att han ska kunna styrka sin identitet, fyllt 18 år, ha permanent uppehållstillstånd i Sverige, ha bott i Sverige i fyra år som flykting eller fem år om det är en annan utlänning än en flykting, och "haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt". I denna bedömning tar man främst hänsyn till tidigare brott, och inte särskilt mycket om det personen har arbete eller är skuldfri.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Makda TesfamariamRådgivare