Ansökan om skuldsanering

Hejsan !! Min sambo har stora skulder hus Kronofoden och innkasso och skulden är på två miljoner .Han betalar till kronofogden varje månad 12 000 kr ,dom dra från hans lön .

Han fyllde i blanketter för skuldsanering och ringde alla inkasso ..Nu han måste skriva stark personligbrev men vet inte hur Han ska börja att skriva ..Vad menar kronofoden med stark personligbrev ?

Tack för handen !!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kvalificera för en skuldsanering krävs att din sambo, som här är vad man kallar för gäldenär, måste vara så pass skuldsatt att det oavsett utmätningsmöjligheter inte finns en rimlig chans att blir skuldfri under sitt liv. Det här är en lång process och kronofogden beviljar den efter de testa utmäta vad som är möjligt av egendom, banktillgodohavanden, aktier, lön och så vidare först.

För att kvalificera för skuldsaneringen så måste ni dels uppfylla det jag skrivit här ovan, samt kunna förmedla detta till kronofogdemyndigheten. De måste få det styrkt att din sambo gjort allt i sin makt för att bli skuldfri, men att det ändå inte kommer lyckas, vilket är vad det personliga brevet är till för.

Det finns ingen självklar mall för att skriva ett personligt brev, men det måste innehålla vad jag skrivit ovan. Ett sätt att få hjälp i det här är att kontakta kommunens skuld-och budgetrådgivare som är till för att vägleda i dessa situationer och som kan både hjälpa och råd ge er inför ansökan till kronofogdemyndigheten. Ni når skuld-och budgetrådgivaren genom att kontakta kommunens växel eller socialtjänsten i er kommun.

Eftersom det inte går att skriva ett personligt brev bara på informationen jag får ur frågan kan jag tyvärr inte vägleda er mycket mer än såhär, men jag hoppas ni fått lite vägledning i vad som i vart fall ska innefattas i brevet.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare