Ansökan om boutrednings- och skiftesman

Hur går jag tillväga för att få tag en skiftesman och vad kostar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man inte är överens om arvsskiftet kan man be att få en skiftesman utsedd hos tingsrätten. Är man däremot varken är överens om bouppteckningen eller arvsskiftet så kan man istället be att få en boutredningsman utsedd av tingsrätten och denna kommer då fungera även som skiftesman.

För att få en boutrednings- och skiftesman ska ansökan göras hos den tingsrätt där den avlidne hade hemvist vid dödsfallet. Exempelvis ska alltså ansökan göras till Stockholms tingsrätt om den avlidne bodde i Stockholm när denne avled. Avgiften ligger på 900 kr och är en förutsättning för att ansökan ska tas upp för prövning.

Du kan läsa mer om hur du ska gå tillväga här. Observera dock att du ska betala in till den tingsrätt du gör ansökan hos. Gör du inte ansökan till Stockholms tingsrätt ska du alltså inte betala in till det postgiro som står i länken.

Hoppas detta var till hjälp!

Amanda DybergRådgivare