FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/05/2018

Ansökan om bodelningsförrättare

Hej,

Jag har ansökt om bodelningsförrättare hos Tingsrätten och väntar på att beslut skall komma från tingsrätten. Den andra parten dvs. mitt ex har bestridit ansökan. Min fråga till er, om svaret från Tingsrätten blir att det inte blir bodelningsförrättare, vilka är då mina alternativ?

Vi har via ombud försökt att förlikas utan framgång.

Det handlar om en gemensamt ägd fastighet som den ena parten bo kvar i.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tingsrättens förordnande om bodelningsförrättare regleras i 17 kap äktenskapsbalken. 1 § i detta kapitel ska en bodelningsförrättare förordnas på ansökan av någon av makarna, om makarna inte kan enas om bodelning.

Det enda som krävs är således att ni inte kan enas. Det spelar ingen roll att din make bestrider. En bodelningsförrättare ska förordnas. Tingsrätten kommer således bifalla din ansökan.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare