FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/09/2018

Ansökan om bodelningsförättare

Hur lång tid tar det att få en bodelningsförrättare ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärendet hos tingsrätten

Utseende av bodelningsförättare handläggs enligt Lagen om domstolsärenden (ÄrendeL). När ni skickat in ansökan till tingsrätten och ansökningsavgiften betalats in påbörjas handläggningen av ansökan hos tingsrätten. Om det är någon uppgift som saknas kan tingsrätten komma att skriva till dig och be dig komplettera, varför handläggningen går snabbare såvida ansökan är komplett redan från start och ansökningsavgiften betald, se ÄrendeL 4-6§§ och ÄrendeL 9§.

Tingsrätten kommer sedan att skicka din ansökan till motparten så att motparten får yttra sig. Därefter fattar tingsrätten beslut om bodelningsförrättare ska utses. Om den som ansöker om bodelningsförrättare inte själv gett förslag på lämplig sådan kommer tingsrätten att föreslå en för uppdraget lämplig jurist eller advokat. Beslutet skickas till den som gjort ansökan antingen via post eller mejl.

Handläggningstid

Att domstolen ska sträva efter ett snabbt avgörande av ärendet framgår bland annat av ÄrendeL 13§. En effektiv handläggning får dock aldrig gå ut över rättssäkerheten. Exakt hur lång tid det tar att få en bodelningsförrättare är dock svårt att svara på. Många olika faktorer kan spela in så som antal ärenden som domstolen just för tillfället har att handlägga.

I ett rättsfall, NJA 2014 s. 643, så tog det ca. 1 1/2 månad från dess att ansökan gjordes till dess att en bodelningsförättare utsågs av domstolen men det kan såklart variera från ärende till ärende.

Om du redan har gjort en ansökan och har frågor hur ärendet fortgår rekommenderar jag dig att ta kontakt med den domstol där du lämnat in denna. En lista med samtliga tingsrätter hittar du här.

Hoppas du fått viss vägledning för din fråga. Har du fler frågor får du gärna återkomma!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare