Ansöka om uppehållstillstånd via barn

EN man från Gambia bor i Sverige sedan tio år och har uppehållstillstånd samt svenskt medborgarskap gnm giftermål med svensk kvinna. Han skilde sig från svenska kvinnan när han fått svenskt medborgarskap och gifte sig med en kvinna från hemlandet som han har två barn med . Frun och barnen bor i Gambia. Det yngsta barnet har svenskt medborgarskap men har aldrig bott i Sverige. Frun i Gambia har sökt UT (uppehållstillstånd) på anknytning till sin man men fick avslag då Migrationsverket ansåg att mannen ej varit trovärdig då man misstänkt att han gifte sig med svensk kvinna för skens skull för att få UT. Nu vill frun i Gambia söka anknytning på sin son istället som har svenskt medborgarskap men bor med henne i Gambia.. De vill båda samt även den andra sonen flytta till mannen/pappan i Sverige. Kan frun ansöka på anknytning till sin son som är en svensk medborgare men som inte bor i Sverige men som ska flytta dit nu med mamman och sin bror? Sonen är för liten för att ensam utan mamman flytta hit och bo med pappan själv. Har hört talas om ett MIG (migrationsöverdomstolen el utlänningsnämnden ) avgörande där en person kan söka UT på en person med svenskt medborgarskap som bor utomlands men som har för avsikt att flytta hem . Är det tillämpligt här ? Kan modern söka anknytning på sin son när hon kommit hit med sin son och befinner sig här i Sverige ? Kan hon söka anknytning på sin son som är svensk medborgare men som bor med henne i Gambia ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du undrar om en kvinna boende i Gambia, kan söka uppehållstillstånd genom anknytning till sin son, som har svenskt medborgarskap men som är boende i Gambia.

I regel ska den som ansöker om uppehållstillstånd göra det från sitt hemland. Detta gäller som huvudregel enligt 5 kap. 18 § utlänningslagen. Den som har ett barn som har svenskt medborgarskap kan däremot i vissa fall få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige enligt Migrationsverket. Detta innebär att kvinnan bör kunna ansöka om uppehållstillstånd i Sverige om hennes son, som hon är vårdnadshavare till och är bosatt med, är svensk medborgare.

Frågan därefter är om kvinnan har möjlighet att få beviljat uppehållstillstånd via anknytning till sin son som är svensk medborgare.

För att erhålla uppehållstillstånd genom anknytning till ett barn är detta möjligt om barnet kommit till Sverige som ensamkommande flykting eller som annan skyddsbehövande. Detta framgår av 5 kap. 3 § p.4 och p.5 utlänningslagen. Om jag har uppfattat frågan rätt har barnet i fråga inte kommit till Sverige som ensamkommande eller som annan skyddsbehövande. Detta innebär att dessa bestämmelser inte är tillämpliga.

Det är även möjligt att erhålla uppehållstillstånd för en utlänning som är förälder till och vårdnadshavare för ett barn som är bosatt i Sverige om utlänningen sammanbor med barnet. Eller om föräldern ska utöva umgänge som inte är av begränsad omfattning med ett barn som är bosatt i Sverige. Detta framgår ur 5 kap. 3a § p.3 och p.4 utlänningslagen.

Eftersom barnet i fråga inte är bosatt i Sverige just nu bedömer jag det som svårt för kvinnan att erhålla uppehållstillstånd på denna grund i nuläget. Om sonen däremot är bosatt i Sverige, exempelvis hos sin far, bör kvinna ha möjlighet att erhålla uppehållstillstånd via sin son eftersom barnet då är bosatt i Sverige.

Jag tänker mig även att för det fall kvinnan och barnen anländer till Sverige och ansöker om uppehållstillstånd i Sverige, och barnet i samband med detta anses vara bosatt i Sverige, bör kvinnan kunna erhålla uppehållstillstånd via sin son. Detta förutsätter att barnet är bosatt i Sverige.

Rimligtvis är detta en fråga som bör utredas närmare. Jag bedömer även att detta är en långdragen process som familjen i fråga skulle kunna få hjälp med via en jurist. Jag skulle därför rekommendera att du eller familjen tar vidare hjälp via vår juristbyrå för att utreda möjligheterna vidare och se hur man kan hjälpa familjen.

Med vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare