Ansöka om svenskt medborgarskap

Hej.

Jag är 18 år och gravid och jag går fortfarande i gymnasiet. Min kille som är pappan till barnet är från Ghana men är inte svensk medborgare. Vi har tänk att vi ska gifta oss då vi vill vara gift innan barnet är här. Men nu till min fråga. Hur kan vi gå tillväga för att han ska bli svensk medborgare och kunna stanna i Sverige med oss?

Tack i förhand för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att kunna bli svensk medborgare krävs att din kille ska

1. kunna styrka sin identitet. Identiteten kan styrkas genom att visa hemlandspass i original eller visa ett identitetsdokument i original eller att en nära släkting intygar identitet.

2. ha fyllt 18 år,

3. ha permanent uppehållstillstånd (PUT), uppehållsrätt eller uppehållskort

4. ha uppfyllt kraven för hemvist (bott i Sverige en viss tid). Sammanhängande tid på minst 5 år.

5. ha levt ett skötsamt liv i Sverige. Migrationsverket begär in uppgifter från andra myndigheter för att kontrollera om han har skulder eller har begått brott i Sverige. Uppgifterna hämtas in från Kronofogdemyndigheten (om han har skulder), Polisen (om han begått brott eller det finns misstanke om brott) och Säkerhetspolisen (säkerhetskontroll).

Utifrån omständigheterna i din fråga så kan jag inte avgöra om din kille uppfyller dessa krav (se 11 § Lag om svenskt medborgarskap). Om kraven inte skulle vara uppfyllda så kan sökande ändå erhålla svenskt medborgarskap om sökanden tidigare har varit svensk medborgare eller sökanden är gift eller sambo med en svensk medborgare, eller om det annars finns särskilda skäl till det (se 12 § Lag om svenskt medborgarskap).

För mer information om hur han närmare ska söka svenskt medborgarskap, se här och för mer juridisk rådgivning är ni välkomna att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare