ansöka om permanent uppehållstillstånd

Hej!

Jag har en vän som är i Sverige med arbetstillstånd. Han vill ansöka om permanent uppehållstillstånd till sig och sin familj. Har han rätt till gratis juridiskt ombud?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din vän är EU-medborgare och har haft uppehållstillstånd och bott i Sverige i mer än 5 år så har han rätt till permanent uppehållstillstånd (detta gäller såklart även din väns familjemedlemmar). Samma gäller även för familjemedlemmar till EU-medborgare. (Se 3a kap. 6-7 §§ Utlänningslagen)

Att ansöka om ett permanent uppehållstillstånd kostar ingenting, utan man lämnar bara in en blankett. (Se här)

Om din vän inte är EU-medborgare, återkom till Lawline med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare