Ansöka om ensam vårdnad om barn

Hej. Mina föräldrar är separerade sen några år tillbaka och har nu mina syskon halvtid. Min mamma tar dock inget ansvar för barnens underhåll utan då hon är alkoholberoende tar barnbidragspengarna till det istället. Min pappa sitter i en jobbig ekonomisk situation och skulle vilja ha ensamvårdnad om barnen men är rädd för att socialtjänsten skulle placera ut barnen under utredning. Då min pappa är en bra förälder vill jag inte att det ska hända så vad kan man göra i en sånhär situation? Min mamma skulle aldrig gå med på att skriva över vårdnaden så hon inte ser det dåliga i hennes beteende.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Frågor om ändring i vårdnaden prövas av domstol på talan av en förälder. Domstolen ska besluta om vårdnaden i enlighet med vad som är bäst för barnet. Att socialnämnden skulle placera ut barnen under utredning genom LVU kan bara ske när samtycke ej finns från vårdnadshavare och barn och om det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa och utveckling skall skadas eller att den unge skall skadas av beroendeframkallande medel.

Mitt tips är att din pappa kontaktar en jurist för att förklara sin situation. Där kan han få hjälp och råd med att ansöka om ensam vårdnad om barnen. Barnets bästa kommer alltid att ligga till grund för domstolens beslut för vidare vårdnad om barnen. Socialtjänsten har som mål att barnet skall bo med sina föräldrar om det kan ske utan fara.

Linnea HedmanRådgivare