Ansöka om asyl

Hej!

Hur ansökar man om uppehållstillsånd för barn över 18?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barn över 18 år är inte "barn" i juridisk mening. De är vuxna och ansöker om asyl på sedvanligt sätt såsom vuxna gör, vilket är att vända sig till Migrationsverket och ansöka om asyl, (oftast) förordnas ett offentligt biträde och anföra sina asylskäl osv.

Vad du kanske menar är en familjemedlem som är över 18 år, men ändå är "barn" i familjens ögon? Du kan läsa om det här. I så fall kanske en förälder beviljats uppehållstillstånd och vill hämta hit hela familjen, men ett av barnen är över 18 år och därför inte räknas som barn. I det fallet ansöker man om uppehållstillstånd på grund av anknytning för hela familjen och får anföra att familjemedlemmen över 18 år är nära anhörig och har ett särskilt beroendeförhållande.

Detta är tyvärr svårt att få igenom. Däremot går det att ansöka om och i ovan länk kan du läsa om kraven för uppfyllandet samt hur ansökan kan gå till.

Ifall du har övriga frågor, eller om jag missförstått dig, får du gärna höra av dig! Lycka till!

Vänligen,

Bassima DemirRådgivare