FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/04/2016

Anses fastighet med endast en make som lagfaren ägare vara giftorättsgods?

Spelar det någon roll vem som står som ägare på lagfarten? För äkta makar (utan äktenskapsförord) ingår väl fastigheten som giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 7 kap 1 § äktenskapsbalken (1987:230) är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Enskild egendom är den t.ex. när man erhållit egendom via gåva, arv eller testamente med förbehållet om att egendomen är enskild. Egendom kan också bli enskild genom äktenskapsförord. Annars anses egendom som sagt vara giftorättsgods.

Enligt 7 kap. 1 § 1 punkten äktenskapsbalken gäller vidare att fastighet som makarna eller någon av dem äger, som är avsedd som makarnas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål, ska anses vara makars gemensamma bostad. Det innebär som du säger att det inte spelar någon roll vem som står som ägare på lagfarten. Vid en bodelning ska även makars gemensamma bostad tas upp, om den inte utgör enskild egendom.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare