Anonymitetsskydd vid begäran om allmänna handlingar

Jag har begärt allmänna handlingar och svar på några frågor från kommunen. Istället för svar kontaktade kommunchefen vd:n på det företag som jag jobbar och anmälde att jag hade använt min jobbmail under arbetstid för att ställa frågor till kommunen. Får det gå till så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör bestämmelserna om allmänna handlingar i Tryckfrihetsförordningen, som du kan läsa här.

En person som begär ut allmänna handlingar åtnjuter en grundlagsskyddad rätt till anonymitet. Detta innebär att en myndighet inte får efterforska vem som begär att få ta del av en allmän handling och inte heller i vilket syfte denne gör det. Om det emellertid är nödvändigt för att myndigheten ska kunna pröva huruvida en allmän handling ska lämnas ut eller inte får i vissa fall myndigheten fråga vem personen är och vad syftet med begäran är (se https://lagen.nu/1949:105#K2P14S3).

I ditt fall utfår jag från att det har gått att utläsa vem du är utifrån den mejladress du har använt och att det därför har varit oundvikligt för kommunen att veta vem du är. Med det sagt är kommunens förfarande högst tvivelaktigt eftersom de har fört uppgiften vidare till din chef. Justitieombudsmannen (JO) har nämligen i flertalet fall kritiserat myndigheter för att de i sådana fall där sökanden varit känd för dem, lämnar uppgiften vidare till någon annan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om det är något mer du undrar eller funderar över så är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare