Annulationskostnad till följd av avbruten reservation

Hej!

Jag tingade den 10/5 en ny bil hos bilhandlare. Den var redan beställd av firman men hade inte kommit in i landet ännu. Detta skulle ske i slutet av juli. Det jag ändrade på den beställda bilen var färgen.

Den 20/6 mejlade jag handlaren och sa att jag ångrat mig.

Idag den 3/8 fick jag en faktura på 9744:- annulationskostnad. Är detta korrekt och rimligt? Jag har sett att bilen finns nu på firman och är till salu. Det finns f.ö. inget skriftligt avtal.

Med vänliga hälsningar,

Ray

Lawline svarar

Hej Ray och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reservation eller köp?

Det är inte en självklart fråga om det ni kom överens om räknas som ett köp eller inte. Det beror bland annat på vad som är praxis inom bilbranschen. Jag tolkar det som att när du reserverade bilen hos bilhandlaren, så räknas det i princip som ett köp, om ni inte kom överens om något annat.

Ersättning till säljaren vid avbokning

Om er överenskommelse räknas som ett köp, så är är du sedan avbeställde bilen så har bilhandlaren rätt till ersättning för eventuella kostnader som det innebar att du avbeställde den (41 § konsumentköplagen). Här är det avgörande om de 9744 kr faktiskt har något samband med att du avbeställde bilen. Det du har som talar till din fördel är att de redan hade beställt bilen. I så fall kan du argumentera för att de är i samma sits nu som om du aldrig gjort någon beställning från första början - de skulle ju ändå tagit in bilen. Att det inte finns något skriftligt avtal innebär dessutom att de inte kan hänvisa till någon överenskommelse om annulationskostnad, såvida ni inte pratat om detta.

Om er överenskommelse räknas som en reservation och inte ett köp, så kan du hävda att ni helt enkelt inte kommit överens om någon annulationskostnad och att han därför inte har rätt att kräva dig på en sådan. Bilhandlaren kanske då hävdar att en sådan kostnad är underförstådd och är branschpraxis men du är för det första ingen bilhandlare (utgår jag ifrån) och för det andra så hade de ändå beställt in bilen så det ligger i sakens natur att de inte är i behov av ersättning från dig, åtminstone inte till det beloppet. Jag kan tänka mig att de skulle ha rätt att kräva ut någon mindre kostnad för att de under din reservationstid inte kunnat hitta någon annan potentiell köpare och därför har en bil stående som de räknade med att få såld. Om de hävdar det så hade jag sagt att 9744 kr låter som alldeles för mycket.

Hur du kan gå vidare

Jag tycker absolut att du har mycket att komma med och ofta räcker det att ta upp diskussionen med säljaren och komma med invändningar som de jag tagit upp ovan. Om det inte går vägen och du känner att du fortfarande vill ha upprättelse, så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De driver din tvist gratis och det är snabbare än att vända sig direkt till tingsrätten, vilket är ett andra alternativ. ARN:s beslut är inte tvingande men företagen brukar följa dem ändå. Om du vinner i ARN och de inte följer beslutet, så har du goda möjligheter att vinna i tingsrätten.

Fortsatt rådgivning

Jag kan inte se något självklart utfall i ditt fall men tror att du har goda möjligheter. Om du vill ha mer detaljerad och ännu säkrare rådgivning, så rekommenderar jag att vända dig till vår juristbyrå. De är väldigt kvalificerade och kan driva din tvist eller ge dig fortsatt rådgivning billigare än många av de större byråerna.

Hoppas att svaret är till hjälp och att du hittar en lösning på problemet. Tveka inte att höra av dig till oss på Lawline nästa gång juridiken krånglar!

Samuel KarlssonRådgivare