FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/03/2018

Annas man har gett bort stora summor pengar, ska de räknas in i bodelningen vid äktenskapsskillnad?

Anna vill skilja sig från sin man som hon varit gift med i 25 år. Mannen vill inte skiljas. Anna misstänker att mannen har mycket pengar, men har aldrig fått veta hur mycket pengar han har. Hon har nu fått veta att mannen nyss fört över 0,5 mkr till vardera barn. Hon misstänker att han även nyss fört över en större summa pengar till sin far. När väl ansökan om äktenskapsskillnad gått igenom och bodelning ska göras, räknas de pengar som han fört över till sin far in i bodelningen eller inte?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap och bodelning hittar du i äktenskapsbalken (ÄB). Jag tolkar frågan som att Anna ännu inte har ansökt om äktenskapsskillnad och mitt svar kommer därför att utgå ifrån det.

Vad får Annas man göra med sin egendom och sina pengar?
Huvudregeln är att varje make råder över sin egendom, 1 kap. 3 § ÄB. Annas man har därför rätt att göra vad han vill med sin egendom så länge det inte rör sig om deras gemensamma bostad eller gemensamma bohag (möbler etc.), för i sådana fall krävs Annas samtycke. I detta fall nämner du att det rör sig om pengar som han har gett bort vilket inte kräver Annas samtycke.

Pengarna räknas inte in i bodelningen
Bodelning görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9 kap. 2 § ÄB. Det innebär att Annas man kan ge bort sina pengar utan att de räknas in i bodelningen så länge han gör det innan talan om äktenskapsskillnad väcks.

Ansök om äktenskapsskillnad
Min rekommendation är att om Anna vill skilja sig ska hon ansöka om äktenskapsskillnad så fort som möjligt för att bland annat ha en rättvis chans till sin hälft av parets totala giftorättsgods. Efter ansökan om äktenskapsskillnad kan Annas man inte fortsätta ge bort pengar utan att de räknas in i bodelningen. Anna kan ansöka om skilsmässa (här) även om hennes man inte vill skiljas. Vi har även duktiga jurister som kan hjälpa Anna, hon kan boka en tid här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare