FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/12/2020

Anmäld för misshandel - vad händer nu och vad bör jag göra?

Hej

Jag har blivit anmäld av min son för misshandel. Jag har aldrig någonsin slagit honom. Och har nu fått brev från tingsrätten om detta ärende. Vad händer nu? Jag känner att jag inte behöver en advokat då detta är påhittat av sonenför att få vara hos Pappan.

Vad bör jag göra? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kommer hända nu?

Det som kommer hända nu är att du lär ha blivit kallad till en rättegång vid tingsrätten där du står åtalad för misshandel. Nästa som händer är att rättegången äger rum, där du får möjlighet att berätta din sida av händelsen. Åklagaren har den fulla bevisbördan i brottmål, vilket innebär att det är åklagaren som ska bevisa det som denne påstår, bortom rimligt tvivel. Du som tilltalad har ingen skyldighet att bevisa din oskuld.

Under rättegången kommer du förhöras, förmodligen även din son eller om förhör med honom kommer spelas upp om han är under 15 år. Åklagaren och eventuellt domstolen kommer ställa frågor till dig om vad som har hänt. Åklagaren kan också ha åberopat annan bevisning så som vittnesförhör med andra eller liknande. Bevisen som åklagaren har åberopat finner du i Stämningsansökan som du har fått skickat till dig med kallelsen.

Efter rättegången kommer tingsrätten skicka hem domen till dig efter ett par veckor. Där kommer framgå om du dömts eller firats, och vad din påföljd blir om du dömts. Du kan överklaga domen till Hovrätten inom 3 veckor från det att domen meddelats. Blir du dömd kommer du få en påföljd som kan vara fängelse, men sannolikt en annan påföljd som handläggs av frivårdsmyndigheten, så som skyddstillsyn eller samhällstjänst. Då jag inte vet något om händelsen i fråga kan jag tyvärr inte ge ett mer specifikt svar på vilken påföljd som är mest sannolik i ditt fall.

Försvarare?

Du har rätt att företrädas av en försvarare vid rättegången. Denne kan hjälpa dig med de juridiska omständigheterna och liknande. Du behöver inte ha en försvarare om du inte vill, men det kan såklart kännas tryggare. Du kan ansöka om offentlig försvarare hos tingsrätten, och därmed uppge skälen till att du vill ha en, och även uppge namn på eventuell försvarare du vill ha om du önskar någon specifik. Tingsrätten kan då antingen avslå eller bifalla din ansökan. Avslår tingsrätten din ansökan, kan du överklaga det till hovrätten om du vill. Annars har du möjlighet att anlita en privat försvarare som du själv får bekosta. Om tingsrätten bifaller din ansökan så kommer de sannolikt förordna den du önskat. Om du inte önskar någon kommer tingsrätten utse någon som de finner lämplig.

Den största skillnaden mellan en offentlig försvarare och en privat försvarare är att utgångspunkten är att man bekostar en privat försvarare själv, medan en offentlig försvarare utses av tingsrätten och bekostas av staten. Blir man dömd, kan man dock komma att behöva betala hela eller delar av kostnaden för sin offentliga försvarare, om man tjänar tillräckligt bra. Blir man friad kommer staten betala den offentliga försvararen. Om man har en privat försvarare bekostar man den som utgångspunkt själv. Blir man dock firad kan man yrka vid rättegången att staten ska bekosta detta.

Det är inte osannolikt att du skulle kunna få en offentlig försvarare, då det kan vara ganska svårutrett ärende med misstanke om våld i hemmet, och straffvärdet för misshandel av normalgrad ligger på fängelsenivå.

Sammanfattningsvis så är det nästa som kommer hända, att rättegång kommer hållas och där kommer ärendet gås igenom. Domstolen kommer då avgöra om det står bortom rimligt tvivel att du gjort det som åklagaren hävdat. Du har rätt att begära en offentlig försvarare hos tingsrätten, och i annat fall biträdas av en privat försvarare. Jag kan tyvärr inte råda dig om du bör begära en eller inte, men det är såklart en trygghet att ha stödet, men det kan också komma att kosta dig pengar om du skulle bli dömd. Detta är en avvägning du själv får göra.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Jag beklagar att det tagit tid innan vi har kunnat svara dig. Om du har ytterligare funderingar eller frågor är du välkommen tillbaka genom att antingen kommentera detta inlägg eller skriva en ny fråga!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare