Anmälan för brott i skolan

Kan en annan utan målsägande anmäla ett brott till rektorn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en brottslig handling har utförts av en elev ska anmälan till polisen i första hand göras av rektor eller verksamhetschef på skolan. Ifall dessa inte skulle vara tillgängliga ska den i personalen som bevittnat brottet göra anmälan. Skolan ska alltså som huvudregel anmäla brottet till polisen, även i de fall då målsäganden själv inte vill anmäla händelsen.

Om ett brott begås av någon i skolpersonalen är det inte rektorn utan istället förvaltningens personalchef, barn- och ungdomschefen eller verksamhetschefen som ska polisanmäla händelsen.

Vem som helst på skolan kan informera rektor, personalchef, barn- och ungdomschef eller verksamhetschef om en brottslig handling har begåtts, och beroende på vem som har begått brottet har någon av dessa personer sedan plikt att anmäla till polisen. Detta alltså oavsett om målsäganden själv vill anmäla brottet. Det kan dock vara bra att notera att det finns så kallade målsägandebrott, som till exempel ärekränkning eller hemfridsbrott, där polisen endast kan inleda en undersökning om målsäganden yrkar på straff för den som är skyldig till brottet. De allra flesta brott hör dock under allmänt åtal, vilket innebär att polisen kan undersöka dem utan att målsäganden framställer några straffanspråk.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare