Anmälan av misstänkta sexualbrott mot familjehemsplacerade barn

Hej

Om man som förälder misstänker att det sker sexuella övergrepp på sitt familjehems placerade barn och har berättat för social sekreteraren om sin oro men att dom inte lyssnar eller tar ansvar för de, vad gör man då? vart vänder man sig? det förekommer även vanvård och jag har bildbevis med det lägger dom ingen vikt i alls.

Mvh en desperat mamma

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag vill börja med att beklaga att du har skäl att misstänka att dessa grova brott sker mot ditt barn, och hoppas att det går att reda ut situationen så att barnet får det så bra som möjligt.

Misstänker man att ett brott har begåtts eller pågår ska man anmäla det till polisen. Det är sedan polisens uppgift att utreda detta, varpå eventuellt åtal kan väckas. När polisen gör sin utredning är det mycket möjligt att de kontaktar socialsekreteraren i fallet, och kanske kan denne då ta saken på större allvar. Det är dock inte alltid möjligt att bevisa den här typen av brott, men att anmäla till polisen är alltid ett första steg.

För att göra en anmälan till polisen kan du gå till polisstationen där du bor eller ringa 114 14. Är det akut ska man ringa 112.

Polisens informationssida om sexualbrott hittar du här.

Hoppas att detta svar kan vara till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare