Anmäla incest

Kan ja anmäla en man som utsatte mig för incest grovt när ja va barn för35 årsedan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till incest betecknar det en rad sexuella handlingar med en blodsrelaterad person. Det framkommer inte av din uppgift vad för typ av sexuell handling det rör sig om, men oavsett vilken typ av sexuell handling det rör sig om är det mest optimala att anmäla på direkten, även om det är fullt förståeligt att det kan vara jobbigt. En anledning till att man ska anmäla så fort som möjligt är ur bevishänseende, för att säkra DNA o.dy. En annan ledning är preskriptionstiden. Brottets preskriptionstid är den tid från det att brottet har begåtts inom vilken man kan fastställa straffrättsliga påföljd, 35 kap. 4 § BrB. Om det t.ex. rör sig om en grov våldtäkt är preskriptionstiden 15 år, 35 kap. 1 § BrB, eftersom straffet för grov våldtäkt är upp till 10 år, 6 kap. 1 § 3 st BrB.

Därmed blir, tyvärr, svaret på din fråga att din anmälan inte skulle leda någon vart då det inträffade för länge sedan. Jag vill även beklaga det inträffade.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, återkom gärna ifall du har några fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare