Anmäla grannen för störningar

Jag ser grannens TV porr från mitt fönster som är ganska nära.

Jag bor i hyresrätt i flerfamiljshus.

Kan jag anmäla det och var?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för din fråga finns i den så kallade hyreslagen (12 kap. Jordabalken (JB)). Av reglerna i hyreslagen framgår det att man som hyresgäst inte får utsätta sina grannar för störningar som kan vara skadliga för de boendes hälsa eller försämra deras bostadsmiljö. Vissa störningar måste man dock tåla när man bor i flerfamiljshus (12 kap. 25 JB).

Vad kan du göra?

Det du kan göra är att i första hand kontakta din hyresvärd och påtala störningarna från grannen. Hyresvärden är skyldig att agera om hen känner till att det förekommer sådana störningar som anses påverka din hälsa eller försämra din bostadsmiljö. Då ska hyresvärden ge din granne tillsägelse och se till att störningarna omedelbart upphör. Om din granne inte följer tillsägelsen kan denne riskera att förlora sin bostad (jfr. 12 kap. 42 § JB).

Hoppas att det var svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare