FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/05/2017

Anmäla för falsk utsaga till myndighet?

Min sambo har barn med en annan kvinna sedan tidigare och de har en giftig relation. En orosanmälan har ni gjorts på barnen pga att de mår dåligt av detta.

I första samtalet med soc framgår att mamman anklagar min sambo för att dricka mycket. Hon säger att barnen sagt det och att de sagt att "pappa blir konstig då". Jag som är sambo med denna man vet att han i stort sett inte dricker alkohol alls, i undantagsfall ett halvt glas vin till maten. Detta är enlig mig ett enormt förtal som kan leda till allvarliga konsekvenser. Kam min sambo anmäla mamman för förtal och finns nån chans att få "rätt"?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om mamman till barnen har lämnat uppgifter till socialtjänsten om att pappan dricker mycket och att det gör att barnen inte vill vara hos honom kan det eventuellt utgöra förtal under vissa omständigheter, det spelar för den bedömningen inte någon roll om uppgiftena är sanna eller inte. Det låter vidare som att det skulle kunna utgöra falsk tillvitelse om uppgiftena inte är sanna. Det brottet består enkelt sagt av att någon lämnar uppgifter om en annan person till en myndighet, och uppgifterna är osanna.

Oavsett vilket kan ni göra en polisanmälan om ni menar att mamman har ljugit för att skapa en sämre situation för pappan till barnen. Märk väl dock att ni självklart också bör påpeka detta för de på socialtjänsten som handlägger deras ärende så att de får reda på det.

Rådgivare