Anlitande av svart arbetskraft
Fråga
Svar
Hej, om man anlitar företag som arbetar svart riskerar man att inte få ersättning om något skulle gå fel i arbetet. Dessutom kan det även bli mycket dyrt för den som anställer. Detta då man kan bli ersättningsskyldig om någon skadar sig under arbetet och samtidigt inte ha någon försäkring som täcker. Det är även olagligt att anställa svart, detta kan vi utläsa i Skattebrottslagen, se här. I 2 § ser vi att man kan dömas för skattebrott då man inte betalar skatt när man anställer svart arbetskraft. Man kan i värsta fall dömas till fängelse i 2 år. Om brottet är en lättare överträdelse (exempelvis litet belopp) så kan man istället dömas för skatteförseelse till böter och om brottet är grovt så kan man dömas för grovt skattebrott till fängelse mellan 6 månader och 6 år.
Om du vill ha mer utförlig hjälp kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.
MVH
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning