Anknytningsansökan till en nära anhörig

Hej,

Min sambos mamma har fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd med familjeanknytning med motivering att det inte finns särskilda skäl. De två har alltid bott ihop i hemlandet (i en etta) utan far, så mamman har fått fostra upp sitt barn på egen hand. Deras mentala band är sannerligen starkt.

Vad kan det finnas för anledningar, orsaker till "särskilda skäl"? Finns det ev. några luckor i lagarna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att hon har ansökt om uppehållstillstånd för att flytta till en nära anhörig i Sverige och att du nu undrar över hur sådan ansökan bedöms. Observera att jag inte kan ge dig svar varför det nekades i just ert fall, utan den enda informationen jag kan ge er är hur rättsläget ser ut allmänt sett.

Enligt 5 kap. 3a§ UtlL får uppehållstillstånd ges till en utlänning som är nära anhörig till någon som är bosatt i Sverige , om de har ingått i samma hushåll som den personen och det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan släktingarna. Detta innebär att i undantagsfall kan man få uppehållstillstånd för att flytta till en annan nära anhörig i Sverige som man bott tillsammans med i hemlandet. Man ska då kunna visa att man bott tillsammans omedelbart innan den anhörige flyttade till Sverige och att personerna var socialt och känslomässigt beroende av varandra och det därför ska vara svårt att leva åtskilda. Har det gått lång tid från att din sambo flyttade kan det vara en sådan omständighet som talar emot att de har ett beroendeförhållande till varandra. Det som de menar med att det inte finns särskilda skäl kan exempelvis vara att det inte finns ett sådant beroendeförhållande mellan dem som krävs för att paragrafen ska vara tillämplig. I princip krävs det att hennes mamma skulle ha ansökt om uppehållstillstånd direkt när hon flyttade.

Observera även att under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen kan försörja sig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för sig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att din sambo kan försörja både sig själv och sin mamma, samt har en bostad som är tillräckligt stor för dem båda.

Vad är då försörjningskravet?Hon måste då visa att hon har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön eller arbetslöshetsersättning. Hur mycket inkomst man måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är.
För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad och för en ensamstående vuxen är normalbeloppet 4814 kr.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Kravet är att det ska finnas minst 2 rum och kök för er då ni kommer vara 3 personer.

Sammanfattningsvis krävs det att det finns ett beroendeförhållande mellan din sambo och din sambos mamma. Det krävs även att försörjningskravet är uppfyllt för att uppehållstillstånd via anknytning ska kunna godkännas.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare