Anknytningsansökan

Hej, det är som så att min flickvän har arbetstillstånd och uppehållstillstånd och därmed är hon folkbokförd i Sverige men nu skulle vi vilja ändra det till ett anknytningstillstånd istället är det möjligt? Isåfall undrar jag vilka ansökningsblanketter vi måste fylla i till migrationsverket. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!
Ja det finns lite olika regler beroende på om ni är gifta/sambos eller om ni planerar att bli sambos/planerar att gifta er.

- I 5 kap. 3 § Utlänningslagen (UtlL) finns en presumtionsregel om att uppehållstillstånd ska ges till utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt i Sverige.
- I 5 kap. 3a § UtlL finns en regel för utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda samboförhållande, denna blir alltså tillämplig om ni enbart planerar att gifta er eller planerar att bli sambos. I den regeln finns ingen presumtionsregel, utan lagen säger istället att uppehållstillstånd får ges till utlänning som planerar att ingå äktenskap med en person som är bosatt i Sverige. Observera även att här kommer det göras en prövning om ert förhållande framstår som seriöst.

Observera även att under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen kan försörja sig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för sig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både sig själv och din flickvän samt har en tillräckligt stor bostad för er.

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön. Hur mycket inkomst du måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är. Normalbeloppet är den summan som måste finnas kvar efter avdragen boendekostnad.

För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 8133 kr efter avdragen boendekostnad.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum.

Vilken ansökan ska ni göra?
Det beror alltså på om ni är sambos idag eller om ni planerar att bli sambos eller planerar att gifta er exempelvis.
Planerar ni att bli sambos/planerar att gifta er, kan du se vilken ansökan ni ska använda här.
Är ni redan sambos eller redan är gifta, kan du se vilken ansökan ni ska använda här.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare