Anknytning förlovning

Hej. Är en svensk kille som har varit tillsammans med min flickvän från Turkiet i 6 månader. Vi är förlovade och hon vill flytta till mig i Sverige och börja studera. Vi var medvetna om långa handläggningstider och sökte redan för uppehållstillstånd i Januari. Är det svårare idag att få hem flickvän från annat land p.g.a . belastningen hos migrationsverket?

Kan dem avslå min ansökan?, även om vi träffats mycket, är förlovade och alla papper är i ordning utan konstigheter.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är väl antagligen inte svårare på grund av överbelastningen på Migrationsverket, men det tar definitivt längre tid, se handläggningstiderna.

Det ni gjort är ansökt om uppehållstillstånd på grund av att ni vill inleda samboförhållande eller ingå äktenskap, enligt 5 kap. 3 a § Utlänningslagen (UtlL). Detta borde gå på sedvanligt sätt, trots överbelastningen, men som sagt ta längre tid. Att de kan avslå er ansökan är alltid en möjlighet, men om ni uppfyller kraven jag länkat nedan och har seriösa avsikter med förhållandet så borde det inte vara några problem.

Titta gärna på Migrationsverkets hemsida angående kraven, se här, exempelvis försörjningskraven. Jag kan även rekommendera dig att boka tid med en jurist ifall du vill ha hjälp med ansökan. För att boka, klicka här.

I annat fall önskar jag er lycka till!

Bassima DemirRådgivare