Uppehållstillstånd genom anknytning

Flyttade till Sverige med mamma 2009 fick anknytning uppehållstillstånd. 2011 skulle den förlängas, efter det har vi fått avslag på alla försök vi har gjort med mamma. 2018 januari sökte jag asyl ensam för mig själv. Jag väntar fortfarande på intervju. Jag har varit tillsammans med en kille med svenskmedborgarskap i snart 3 år. Sommaren 2018 gifte vi oss. Nu till frågan, Kan jag söka anknytning till honom medans jag väntar på min asylansökan som lär nog ta tid tills jag får en handläggare osv!? Obs att jag jobbar samt pluggar. Har varit i det har landet i 10 år. Har svenskpersonnr

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är gift med en svensk medborgare har du möjlighet att söka uppehållstillstånd genom anknytning. Men om det är två olika ärenden som pågår samtidigt som rör liknande saker, råder jag dig om att i första hand kontakta Migrationsverket om frågan.

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare