Anklagelser om rökning inomhus

Jag blir anklagad om att röka i "rökfri" lägenhet. Har fått skriftliga hot på dörren om att vederbörande ska anmäla mej så jag förlorar mitt hyreskontrakt!! Hotet verkställdes , Den person som hotar ringde anonymt till Bostadsföretaget vilket resulterade i att jag fick "varning" från dom!! Jag tog omedelbart kontakt med hyresbolaget och krävde att dom skulle komma hem till mej för kontroll, dom kom inom 15 min, konstaterade att i min lägenhet har ingen rökt ! men anmälan går vad jag förstår även till sociala myndigheter!! Mycket olustigt. Jag och min man är 73 år, vi har aldrig varit i klammeri med rättvisan och vill inte vara det nu heller!!!I dag sönd 24/112019 kom Damen ifråga och ringde på dörren, skulle in för att lukta!? Vad kan jag göra ? ( har hotelse lappen + "varningen" från hyresvärden kvar) Varken jag eller maken röker! Så att hamna på gatan utan kontrakt...kan inte ens tänka tanken. Hur ska jag gå vidare för att bli rentvådd? Accepterar inte detta längre!...

MVH, L---

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänt er till oss på Lawline för råd.

Anklagelser som denna resulterar i undersökningar, som den hyrevärden utförde. Eftersom hyresvärden konstaterade att anklagelsen inte var grundad har ni ingenting att oroa er för.

Några sociala myndigheter blandas inte in i situationer som denna. Den enda som kan få er vräkt är er hyresvärd, och det kan överklagas till hyresnämnden. Det kräver dock att hyrevärden försöker göra det, vilket inte är fallet. Det enda problemet här verkar vara grannsämjan, som löses bäst grannar emellan.

Om anklagelserna fortsätter kan ni hänvisa till undersökningen som gjordes, och fortsatt hävda att de inte stämmer.

Jag hoppas ni har fått svar på era frågor

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare